Ofte stilte spørsmål

FAQ Sim-kort

FAQ Gator 2

FAQ Gator 3

FAQ Kryptering

FAQ App

FAQ

Jeg får ikke koblet klokken til TeleGapp, Gator 2

SVAR: Hvis du ikke får koblet opp din gator 2 klokke til teleGapp må du følge oppskriften her: -Krypter klokken din. Bruksanvisning på hvordan du krypterer klokken finner du her (Dette må alle som har en gator 2 klokke gjøre for å få tilgang til appen)
– Logg inn i appen(TeleGapp) med ditt telefon nummer eller med facebook.
– Gå på devices i menyen til venstre og klikk på pluss tegnet øverst til høyre.
– Legg så inn IMEI nummeret til klokken din og fyll inn resten av informasjonen.

Jeg får ikke koblet klokken til TeleGapp, Gator 3

SVAR: Hvis du ikke får koblet opp din Gator 3 klokke til teleGapp må du gjøre følgende:
– Krypter klokken din. Bruksanvisning på hvordan du krypterer klokken finner du her (Dette må alle som har en gator 3 klokke gjøre for å få tilgang til appen.)
– Logg inn i appen(TeleGapp) med ditt telefon nummer eller med facebook.
– Gå på devices i menyen til venstre og klikk på pluss tegnet øverst til høyre.
– Legg så inn IMEI nummeret til klokken din og fyll inn resten av informasjonen.
Hvis du får “No info” på klokken din inne i appen må du gjøre følgende:
– Slå klokken din av, vent noen sekunder og skru den på igjen.
– Når den er skrudd på, venter du til den går i svart(Ikke trykk på noen knapper) og venter noen sekunder til den begynner å lyse igjen.
-Når klokken har lyst opp holder du inn SOS knappen på venstre side slik at det kommer opp en S på displayet til klokken.
– Når du har gjort dette kan du prøve å oppdatere siden inne i appen og se om klokken oppdaterer seg og dukker opp på kartet. Nå kan du også gå inn og endre på bilde, navn, og kontaktliste til klokken.

-Om SOS signalet forsvinner etter 2-3 sekunder, og skjermen blir svart og tilbakestiller displayet, må klokken slettes helt fra appen og legges til på nytt før du prøver med SOS knappen igjen.

FAQ Sim-kort

1. Hvilket sim kort skal jeg bruke?
Dette kommer an på hvilken klokke du har. Har du en gator2 klokke kan du bruke det sim kortet du ønsker. Vi anbefaler å bruke et sim kort fra en leverandør du vet har god dekning i nærheten av der du bor. Ikke bruk tvilling-sim da dette kan skape problemer. Pass også på at du har penger på sim kortet til enhver tid.

Har du en gator3 klokke, bruker du sim kortet som følger med klokken, om du ikke har kjøpt gator3 FRI.

2. Hvordan sim kort er det jeg skal bruke? Jeg har fått to forskjellig?
Sim kortet som det står: Sim nummer 89470056xxx… (20 siffer) skal benyttes. For å aktivere sim kortet går du inn på login.gatorwatch.com.

3. Hvordan aktiverer jeg sim kortet mitt?
For å aktivere sim kortet går du inn på login.gatorwatch.com
Her fyller du ut informasjonen som trengs, og da vil kortet bli aktivert innen kort tid.

4. Jeg har kun fått et sim kort med telefon nummer 58001143xxxx
Hvis du kun har et slikt SIM-Kort må du gå inn på login.gatorwatch.com å registrere dette sim kortet. Når du er registrert her vil vi sende deg et nytt sim kort. Sim kortet som starter på 58001143xxxx er deaktivert og vil ikke fungere.

5. Hva er inkludert i abonnementet?
Inkludert i abonnementet får du fri tale og sms, og 150Mb data. Dette er et ypperlig abonnement til gator klokkene og du vil ikke måtte betale noe ekstra noen måneder.

6. Hva er telefon nummeret til sim kortet jeg har mottatt?
Telefon nummeret står på brevet som SIM-kortet kom med. Dette er et 8 sifret nummer.

7. Er det pin kode på sim kortet jeg har mottatt?
Nei, det er ikke noen pin kode på sim kortet du har fått. Dette er fordi man ikke kan skrive inn pin kode når sim kortet står i en klokke.

8. Jeg ønsker å bruke et annet sim kort på gator 3 klokken min.
For å bruke et eget sim kort i klokkene må du enten ha kjøpt en gator3 FRI som vi har åpnet på forhånd, eller så må du ta kontakt med vår support som kan åpne klokken for deg. Da vil det også komme et mellomlegg du må betale.

9. Hva skjer om jeg ikke ønsker abonnementet etter en viss periode?
Hvis du ønsker å avslutte abonnementet før bindingstiden er over, må du betale et brytningsgebyr. Dette brytningsgebyret kommer an på hvor lang tid du har igjen av bindingstiden.

FAQ Gator 2

1. Klokken vil ikke ta til seg lading/Blir veldig varm under lading.
Hvis klokken ikke tar til seg lading eller blir veldig varm, er det enten noe galt med laderen din, eller så er det dårlig kontakt mellom batteri og klokke. For å sjekke hva som er galt kan du gjøre følgende: 1. Åpne dekselet bak på klokken. 2. Sjekk at den svarte lille ledningen ikke ligger over en av de runde små ladeplatene(Ringet rundt med firkant) 3. Sjekk at batteriet sitter skikkelig i klokken. Her kan det være lurt å løsne batteriet fra klokken helt, for så å sette det på plass igjen. (Se bilde for å skjønne hva du skal løsne. Ringet rundt med runding.) Etter du har sjekket og gjort dette prøver du å lade klokken og skru den på, på nytt igjen. Om det fortsatt ikke har løst problemet tar du kontakt med vår support.

2. Jeg får ikke koblet klokken til TeleGapp.
Sjekk ofte stilte spørsmål om app. FAQ App

3. Jeg har problemer med kryptering.
Sjekk ofte stilte spørsmål om kryptering. FAQ Kryptering

4. Gator 2 klokken viser ikke lokasjon/Gps fungerer ikke som den skal.
– Sjekk at sim kortet du bruker støtter gps og 2g/3g.
– Sjekk at du har penger på sim kortet om du har et kontantkort. Om du har et fri familie abonnement eller et annet type abonnement som gjør at du ikke har data inkludert vil ikke klokken klare å hente gps posisjon.
– Sjekk at sim kortet ditt er aktivert.
– Prøv å gå utenfor wifi sonen din hjemme, slå av klokken og vent i 5-10 minutter for så å slå den på igjen.
– Sjekk at du ikke bruker et tvilling sim. Dette skaper ofte problemer for Gator klokken.

5. Jeg får ikke ringt fra klokken
Hvis du ikke får ringt fra klokken er dette på grunn av sim kortet som brukes.
– Sjekk at du har penger på kontantkortet, eller at alt er i orden med abonnementet til sim kortet.( Dette kan du sjekke ved å ta kontakt med leverandør av sim kort)
– Sjekk at du har lagt inn riktig telefon nummer inne i appen.
– Sjekk at sim kortet er satt riktig i klokken.
– Sørg for at du har dekning der du bor/bruker sim kortet og klokken.

6. Jeg har knust skjermen på klokken min?
Hvis du har knust skjermen på klokken din må du ta kontakt med vår support. Dette fikser vi til deg mot et mellomlegg på 800 Kr.

FAQ Gator 3

1. Klokken vil ikke ta til seg lading/Blir veldig varm under lading.
Hvis klokken ikke vil lade eller blir veldig varm under lading må du gjøre følgende: 1. Åpne dekselet bak på klokken. Løsne så den svarte firkanten som er festet i klokken (Merket på bildet som Batteri) Sett klossen så på plass igjen. Sørg for at den sitter ordentlig.
Skru på dekselet igjen og se om den lader.
Det kan også være en feil på skjermen til klokken. Da blir klokken helt svart og du får ikke slått den på. Da kan du løsne den andre ledningen som er merket på bildet med ”Skjerm”.
Hvis den fortsatt ikke fungerer etter du har prøvd alt dette tar du kontakt med vår support.

2. Skjerm fungerer ikke, men jeg hører lyd fra klokken.
Da må du gjøre som beskrevet i punktet over om lading og skjerm.

3. Jeg får ikke koblet klokken til appen?
Sjekk ofte stilte spørsmål om app.

4. Jeg har problemer med kryptering?
Sjekk ut ofte stilte spørsmål om kryptering.

5. Jeg har knust skjermen på klokken min?
Hvis du har knust skjermen på klokken din må du ta kontakt med vår support. Dette fikser vi til deg mot et mellomlegg på 800 Kr.

6. Jeg får ikke ringt til eller fra klokken?
Om du ikke får til å ringe med klokken må du sjekke at sim kortet er aktivert og at du har skrevet inn riktig telefon nummer i appen. Er du usikker på noe angående sim kortet ditt, sjekk ut ofte stilte spørsmål om sim kort.

FAQ Kryptering

1. Hvor finner jeg bruksanvisning til hvordan jeg krypterer klokken min?
Dette finner du om du trykker her

2. Jeg har kjøpt klokken min hos XXL eller Japan Photo i November/ Desember, må jeg da kryptere den?
Ja. XXL og Japan Photo har mottatt nye krypterte klokker fra oss i November 2017. Men vi kan ikke garantere at klokker kjøpt i tidsrommet rett etter leveransen er kryptert.

3. Når jeg krypterer klokken min så får jeg opp røde tall. Krypteringen blir ikke installert.
Dette beskrevet under ofte stilte spørsmål på krypterings-siden som du finner her.

4. Hvorfor må jeg kryptere klokken min?
Når du oppdaterer klokken din med ny og kryptert firmware så er det ikke bare gammel firmware som krypteres. Vi har sammen med fabrikken også oppdatert den nye firmwaren med nye og andre funksjoner, hvor vi sammen med fabrikken har fått en sikrere firmware til klokken, som i tillegg er kryptert. Det er også lagt til APN funksjoner til utlandet slik at utenlandske brukere kan ta i bruk klokkene i Europa.

5. Hvor ofte må jeg kryptere klokken min?
Dette er kun en engangs operasjon for alle som ikke har krypterte klokker. Vi velger å stenge ned alle kinesiske servere og er etter oss bekjent den eneste GPS-klokke merket med egenutviklet APP hvor alle data er lagret på egne serverer.

6. Jeg får ikke til å kryptere klokken?
Om du har fulgt alle stegene til i artikkelen om kryptering, så kan du sende inn klokken til oss så vil vi kryptere klokken din.

7. PC får ikke kontakt med klokken under Gator 3 kryptering?
Dette kan skyldes at Gator 3 lade kabelen ikke støtter dataoverføring. Få tak i en annen micro-usb kabel som støtter dette. Dette er en vanlig kabel, og kommer ofte med telefoner osv.

FAQ App

1. Hvilken app skal jeg bruke for å koble opp min gator klokke?
Appen du skal laste ned og bruke heter ”TeleGapp” og den finner du i både app store og google play og er helt gratis.

2. Hvordan logger jeg meg inn i appen?
For å logge inn i appen har du to muligheter. 1. Logg inn med facebook. Her kan du logge inn med din facebook profil. Dette vil ikke vises på noen som helst måte på din facebook profil. 2. Logg inn med telefon nummer. Her kan du logge inn med telefon nummeret ditt. Skriv inn ditt telefon nummer slik at du får en kode på sms. Skriv så inn denne koden og følg trinnene videre for å opprette en brukerkonto.

3. Skal jeg logge inn med mitt eget telefon nummer eller telefon nummeret til klokken?
For å logge inn med telefon nummer må du skrive inn ditt eget telefon nummer. Om du skriver inn telefon nummeret til klokken vil du ikke kunne få verifiserings koden på sms som du behøver for å logge inn.

4. Hvordan får jeg lagt til klokken i appen?
For å legge til klokken i appen må du først logge deg inn, trykk så på ”Devices” som du finner i menyen til venstre inne i appen. Når du kommer inne på ”Devices” trykker du på pluss tegnet øverst i høyre hjørne. Skriv så inn IMEI nummeret til klokken din og følg videre instruks.

Hvis du får opp ”No info” etter du har lagt til klokken i appen, må du slå klokken av og på, vent til klokken går i svart og vent ca 1 minutt til klokken begynner å lyse opp igjen. Når den lyser igjen holder du inn SOS knappen som er den eneste knappen på venstre side på klokken. Når du har gjort dette skal klokken koble seg opp til appen.

5. Hvor finner jeg IMEI nummer for å legge inn i appen?
IMEI nummeret til klokken står to plasser. 1. Under klokken er det klistret en lapp hvor IMEI nummeret står. Om klokken er blitt brukt vil IMEI nummeret etterhvert forsvinne fra lappen. 2. Inne i esken som klokken kom med står IMEI nummeret på det lokket som ligger over klokken, med et hull i midten.
Hvis du har kastet esken og ikke finner IMEI nummeret til klokken tar du kontakt med support så skal vi finne IMEI nummeret for deg.

6. Hvorfor finner jeg ikke klokken når jeg trykker på ”Map” inne i appen?
TeleGapp er en todelt app, hvor du har en del for ”Devices” som har et eget kart under fanen ”Devices” også har du en ”Sosial media” app hvor du kan se venner, familie og alle andre ut ifra hvilken synlighet du har valgt. Du kan selvfølgelig skjule deg helt om du ikke ønsker at folk skal se hvor du befinner deg. Når du åpner appen første gang står det som standard at du ikke vises for noen.
For å finne klokken din må du gå inn på ”Devices” og trykk på navnet til klokken din. Da vil klokken dukke opp på et eget kart hvor bare dine ”devices” vil vises, og det er kun de som har lagt til klokken i appen som kan se hvor den befinner seg.

7. Hvordan endre/legge til telefon nummer inne i appen?
For å endre på informasjon som ligger inne på klokken inne i appen, må du trykke på de tre små dottene på høyre side av navnet til klokken. Trykk så på edit og der kan du endre avatar, kontakt telefon nummer osv.

8. Hvis noen andre vil legge til klokken i appen, hva gjør vi?
Hvis dere er flere som ønsker å ha kontroll over klokken kan dette gjøres ved at en person først legger til klokken i appen slik at den blir koblet riktig opp. Den andre personen kan så legge til klokken med IMEI nummer på samme måte, men vil få beskjed om å skrive inn en kode for å komme videre. Denne koden er det førstemann som må finne. Den finner du ved å trykke på de tre dottene til høyre for klokkens navn, og trykk på ”Share” Da vil du få opp en kode som den andre personen må skrive inn.

9. Får jeg som administrator over klokken beskjed om noen andre legger til klokken i sin app?
Ja du vil få en beskjed om at noen andre har lagt til klokken i sin app når de har skrevet inn verifiserings koden.

10. Fungerer Kompis tracker i teleGapp?
Foreløpig er ikke kompis tracker lagt til i teleGapp, men den holder på å implementeres så det skal være mulig å bruke TeleGapp til kompis1 også etterhvert.
11. Må jeg kryptere klokken min for å legge den til i TeleGapp?
Ja! For å kunne legge til klokken din i appen må den være kryptert. Dette kan du enten gjøre selv. (Oppskrift her) Eller så er den kryptert fra før om du har kjøpt den fra gator sin nettside etter 1.Desember.

12. Er denne appen kinesisk slik som den gamle appen?
Nei, denne har vi i gator utviklet selv, og den er fortsatt under utvikling. Vi gjør det vi kan for at brukeren skal få en så god opplevese med TeleGapp som mulig.

13. Hvor finner jeg ”Alarm” i TeleGapp?
Nå er ikke disse funksjonene lagt til i TeleGapp enda. Det er kun mulig å se klokken i kartet, samt å ringe til og fra klokken som fungerer foreløpig. Vi holder på å utvikle appen slik at de andre funksjonene som alarm, flymodus, history osv vil bli tilgjengelige. Vi har enda ikke noen dato hvor vi sikkert vet når dette vil bli tilgjengelig i appen.

14. TeleGAPP viser ikke lokasjon?
Dette kan skyldes flere grunner. Den største grunnen er at klokken din ikke er kryptert. Du må kryptere klokken din før den kan legges inn i TeleGAPP. Om du har en Gator2 klokke med kontantkort så må du ha penger på kortet. Du bør også ha 3-4 barer på klokken din før den vises i appen for første gang. Når du har lagt inn klokken så kan det gå opp mot en time før den vises i appen for første gang. Det vil ikke være mulig å legge til kontaktpersoner (whitelist og SOS telefonnummer) om appen ikke får kontakt med klokken. Om det ikke fungerer så kan det være noe galt med krypteringen. Forsøk så å krypter klokken igjen. Pass også på at du har nyeste versjon av TeleGAPP. Om det fortsatt ikke funker har klokken problemer med å koble seg opp mot serveren. Denne koblingen må sendes fra klokken, og serveren kan ikke gjøre noe for å åpne denne koblingen. Det du kan gjøre da, er og skru klokken av og på så vil klokken sende signal til serveren og appen, og du vil da ha åpnet koblingen mellom klokken og serveren. Om du fremdeles har problemer ta kontakt med oss på en forespørsel.
Sjekk også at du har siste versjon av appen!

FAQ

1. Jeg prøver å få kontakt med Gator men har ikke fått svar?
Vi svarer alle henvendelser som kommer inn til oss. Vi gjør det vi kan for å svare på din henvendelse så raskt som mulig, men noen ganger kommer det inn mye samtidig og da vil også svar tiden bli noe lengre.
Dette er noe vi er veldig opptatt av og ønsker fornøyde kunder.
Send gjerne inn kun en henvendelse slik at vi slipper å svare på samme problem både en, to og tre ganger.
2. Er det trygt å bruke Gator sine klokker?
De sikkerhetsbristene som ble funnet høsten 2017 er nå tettet, og vi i Gator har tatt grep for å bedre sikkerheten til klokkene og også persondataene som vi behandler. Med den nye appen vår, krypteringen og andre grep som er tatt, skal du ikke bekymre deg for at noen kan ta kontroll over din klokke uten at du oppdager det.