Feilsøking og konfigurasjon

Dersom du har problemer med oppsett av klokken mot App, frykt ikke, her kan du steg for steg lese deg fram til et godt sluttresultat.

Innen du starter feilsøking og opprydding av programvare er det viktig å påse at klokken er slått på, at det er penger på kontantkort (dersom dette benyttes), at det er dekning på klokken og at klokken bare er registrert på én App.

Dersom det er lagt inn flere telefonnumre er det fint om alle disse fjernes sett bort fra klokkens telefonnummer og telefonnummer til Emergency Contact Number 1.

SMS-kommandoer

Check-kommando

Send følgende kommando som SMS til klokkens telefonnummer:
Melding: #check#000000#
Svar: Device Id: 357593060659458. Phone Number: 91685401. Server: 72.55.174.166. Port: 7014. Password: 000000.

 

Informasjonen over kan leses på denne måten. Device Id er klokkens IMEI-nummer, Phone Number er telefonnummer til administrator av klokke og App (ofte en av foreldrene), Server er server-nummer til Gator’s server og det samme gjelder Port.

Dersom du ikke får svar fra klokken kan det være flere grunner til dette; klokker er avslått, kr 0,- i saldo, manglende dekning, treghet i nettverket til teleoperatør osv.

Du kan vente å se om du får svar eller så kan du sende en omstarts-melding til klokken for å se om den fanger opp kommandoene.

Dersom at du har sendt påfølgende SMS-kommandoer og klokken svarer med failed password tyder det på at kommandoen er feil skrevt – forsøk på nytt.

Restart-kommando

Send følgende kommando som SMS til klokkens telefonnummer:
Melding: #restart#000000#
Svar: Config OK

 

Dersom SIM-kort er i orden skal den nå starte seg om. Dette tyder på at klokken mottar kommandoer selv om den ikke svarer tilbake til mobiltelefon. Du kan dermed kjøre gjennom resten av prosessen i ”blinde”.

Siste utvei, dersom klokken ikke svarer på noen av kommandoene, er å slette den fra App og starte prosessen på nytt.

Feil på server og/eller port

Dersom server- eller port-nummer avviker fra informasjonen over er dette en grunn til at klokken ikke virker optimalt.

 

Send følgende kommando som SMS til klokkens telefonnummer:
Melding: #SERVER#72.55.174.166#7014#000000#
Svar: Config OK

 

Du kan deretter sende den øverste kommandoen på nytt (#check#000000#) for å se om klokken har fanget opp riktig serverinnstillinger.

Slå deretter klokken av og på ved å holde inne power-knapp øverst på høyre side av klokken.

Mangler ”Phone Number”

Dersom Phone Number står uten noen nummer i svar etter å ha sendt meldingen #check#000000# kan dette tyde på at klokken ikke finner riktige APN- innstillinger mot teleoperatør for SIM-kort.

 

Send følgende kommando (avhenger av hvilken operatør som benyttes på SIM-kort) som SMS til klokkens telefonnummer:
Melding: #apn#telenor###000000#
Svar: Config OK

 

I eksempelet over er APN-innstillinger or Telenor benyttet. Dersom du har en annen operatør må ”telenor” bygges ut med riktig APN. Se liste nedenfor for APN for forskjellige operatører. Dersom du ikke finner riktig APN i listen er du nødt til å kontakte din operatør.

Slå deretter klokken av og på ved å holde inne power-knapp øverst på høyre side av klokken.

APN-liste

APN-liste

Her er en liste over APN til de mest kjente teleoperatørene i skandinavia. Du setter APN med SMS-kommando: #apn#APN###000000#. Finner du ikke APN for ditt land/SIM-kort, så ta kontakt med oss eller din teleoperatør.

Country Operatør APN
Norway Telenor telenor
Norway Telia telia
Norway Chess telia
Norway OneCall internet
Norway Talkmore telenor
Norway Ice ice.net
Norway Chilimobil telenor
Norway Mycall internet
Sweden Comviq 4G.tele2.se
Sweden Fogg Mobile internet.foggmobile.com
Sweden Glocalnet internet.glocalnet.se
Sweden Tele2 4G.tele2.se
Sweden Telenor internet.telenor.se
Sweden Telia online.telia.se
Sweden Halebop halebop.telia.se
Sweden Ventelo internet.ventelo.se
Sweden Spring mobil data.springmobil.se
Sweden UVTC sp-services
Sweden TDC internet.se
Sweden Cellip sp-services
Denmark BiBOB internet.bibob.dk
Denmark Call me websp
Denmark Fullrate internet
Denmark Telenor internet
Denmark TDC internet
Denmark TELIA DK www.internet.mtelia.dk
Denmark Telmore internet
Denmark Orange DK web.orange.dk
Denmark Sonofon internet
Denmark Happii mobil internet
Denmark 3 DK data.tre.dk
Denmark Oister data.dk
Denmark M1 internet
Finland Saunalahti Internet internet.saunalahti
Finland Elisa Internet internet
Finland Sonera internet
Finland Aina internet internet.aina.fi
Finland TDC internet inet.tdc.fi
Finland Dicame Internet internet.dicame.fi
Finland dna internet internet
Fabrikkinnstilling og konfigurasjon

Fabrikkinnstilling og konfigurasjon

Dersom klokken ikke synkroniserer seg med App er siste steg å fabrikkinnstille klokken, for så å legge til server- og APN-innstillinger på nytt. Dette gjøres ved å sende følgende meldinger:

SMS konfigurasjon

SMS konfigurasjon
Fabrikkinnstill: #factory#000000#
Sett APN: #apn#APN###000000#
Sett serverinnstillinger: #SERVER#72.55.174.166#7014#000000#
Sjekk bruksstatus: #check#000000#
Restart enhet: #restart#000000#
Sett tidssone: #timezone#e/w#hh:mm#000000#