aktuelt nå

Ofte stilte spørsmål – Alle må bytte til kryptert – TeleGAPP

Ofte stilte spørsmål rundt kryptering av klokker og bytte av APP – TeleGAPP

TeleGAPP

Alle som har kjøpt sin klokke før desember 2017 må kryper klokken sin for å få tilgang til TeleGAPP. Hvordan dette gjøres kan lese her.
Alle må bytte til TeleGAPP, da vi stenger ned de kinesiske serverene for all nordiske brukere. En enkel guide for installasjon av TeleGAPP finner du litt lengre ned i denne artikkelen.

Vi er etter oss bekjent det eneste GPS-klokke merket med egen APP på egne servere. Ikke bare blir brukeropplevelsen en helt annen med vår nye egenutviklede APP, men vi har også vært kompromissløse når det kommer til sikkerhet, personvern og datalagring.

Når vi nå bytter til teleG serveren vil klokkene koble seg til teleG serveren. En klokke kan kun koble seg til en server og vil ikke fungere på 2 servere samtidig. Et av problemene i de gamle serverene var at det var 2 servere, noe som kunne skape problemer ved at en klokke forsøkte å synkronisere seg til flere servere og dermed sendte flere oppdateringer enn normalt. En klokke bruker batteri når den oppdaterer sin posisjon / synkroniserer seg med server, så med 2 servere og unormalt mange synk forespørsler kunne dette påvirke levetiden på batteriet. Videre kunne GPS posisjon ikke bli oppdatert om klokken synkroniserte seg med feil server. Nå er dette problemet fikset med kun en server hos TeleGAPP.

Vi har laget en API som i desember 2017 overførte klokker som ble lagt inn i teleGAPP til teleG sin server automatisk når du la inn din krypterte klokke i TeleGAPP. Nå iverksetter vi masse-overføring av alle våre klokker til teleG serveren, slik at alle klokker settes til teleG serveren og kan kun brukes i TeleGAPP.

Så slett Gator3 APP’en, krypter klokken din og last ned TeleGAPP.

Ofte stilte spørsmål:

  • Jeg har kjøpt klokken min hos dere i desember, må jeg da kryptere den

Nei. Om du har kjøpt den hos oss i Desember 2017 eller senere så trenger du ikke å kryptere klokken din. Alle klokker som går ut fra oss nå og siden Desember 2017 er krypterte og satt opp mot vår server i TeleGAPP.

  • Jeg har kjøpt klokken min hos XXL eller Japan Photo i November/ Desember, må jeg da kryptere den?

Ja. XXL og Japan Photo har mottatt nye krypterte klokker fra oss i November 2017. Men vi kan ikke garantere at klokker kjøpt i tidsrommet rett etter leveransen er kryptert.

  • Klokken min vises ikke på TeleGAPP

Det kan ta litt tid fra du legger inn klokken til den vises, normalt tar dette opp mot en time. Det hjelper å gi klokken din 4 barer med dekning, altså at du går utendørs for å få oppdatert den første gang. Dette fordi den skal kobles opp mot vår server for første gang. Om dette likevel ikke skulle hjelpe så og det er etter 01.01.2018 når alle gator klokker er masse-overført til TeleG server så ring oss eller ta kontakt med support så hjelper vi deg.

  • SIM-kortet mitt fungerer ikke!

Gå inn på login.gatorwatch.com å registrere ditt sim-kort. Om du tidligere har glemt å gjøre dette og har et gammelt SIM-kort.

  • Hvordan logger jeg inn på TeleGAPP?

Etter å ha lastet ned TeleGAPP så logger du inn med ditt eget telefonnummer eller via Facebook login. TeleGAPP er en større tjeneste hvor du kan se posisjonen til venner og familie i tillegg. Når du skal legge inn Gator klokken så legges den inn under devices som du finner i menyen. Da vil klokken legges inn på et eget privat kart hos deg. Om du velger å dele posisjonen til klokken så trykker du på “share” så vil en delings-kode vises, denne kan du dele. Når noen du har delt klokkens posisjon med legger til klokken vil du motta en push-melding. Videre vil du som administrator være den som har tilgang til klokken og kan legge inn telefonnummer etc, samt slette andre som du har gitt tilgang når dette måtte passe.

  • Jeg ser andre personer i TeleGAPP.

TeleGAPP er en mye større tjeneste som også viser venner og familie som du legger til i APP’en. De over 18år har også mulighet til å gå offentlig. Det kommer mange kule funksjoner i TeleGAPP utover 2018. Når du legger inn Gator klokken så vil du legge inn denne under “devices” slik som beskrevet i spørsmålet over. På denne måten får du en mer komplett tjeneste, hvor du også kan se familiemedlemmer som ikke har en Gator klokke.

  • Når jeg krypterer klokken min så får jeg opp røde tall. Krypteringen blir ikke installert.

Dette beskrevet under ofte stilte spørsmål på krypterings-siden som du finner her.

  • Hvorfor må jeg kryptere klokken min

Når du oppdaterer klokken din med ny og kryptert firmware så er det ikke bare gammel firmware som krypteres. Vi har sammen med fabrikken også oppdatert den nye firmwaren med nye og andre funksjoner, hvor vi sammen med fabrikken har fått en sikrere firmware til klokken, som i tillegg er kryptert. Det er også lagt til APN funksjoner til utlandet slik at utenlandske brukere kan ta i bruk klokkene i Europa.

  • Hvor ofte må jeg kryptere klokken min

Dette er kun en engangs operasjon for alle som ikke har krypterte klokker. Vi velger å stenge ned alle kinesiske servere og er etter oss bekjent den eneste GPS-klokke merket med egenutviklet APP hvor alle data er lagret på egne serverer.

  • Jeg får ikke til å kryptere klokken

Om du har fulgt alle stegene til i artikkelen om kryptering, så kan du sende inn klokken til oss så vil vi kryptere klokken din.

  • Jeg har sendt henvendelse, men ikke mottatt noen svar. Jeg får ikke svar på telefon når jeg ringer.

Akkurat nå er det veldig mange som kontakter oss i forbindelse med kryptering og overgang til TeleGAPP. Vi jobber på spreng med å få hjulpet alle sammen så raskt vi kan, men det er dessverre litt lengre responstid enn normal på support nå i julen under denne overgangen til ny TeleGAPP.

  • Kan jeg bruke kompis katte tracker i TeleGAPP?

Nei, akkurat nå må du bruke den gamle APP’en til kompis trackerne. Men dette har høyeste prioritet for våre utviklere akkurat nå, hvor de forventer at kompis trackerne vil kunne brukes i TeleGAPP i slutten av Januar 2018.

  • Jeg har registrert meg på login.gatorwatch.com men ikke mottatt nytt SIM-kort

Om du har registrert deg før klokken 12:00 den 29.desember så er et SIM-kort allerede på vei til deg. Vi har sendt ut SIM-kort fortløpende til alle som har registrert seg, også i romjulen. Om du har registrert deg etter dette vil SIM-kortet bli sendt ut den 2. januar.

  • Jeg har mottatt nytt SIM-kort, er dette aktivert?

Alle som hadde registrert seg på login.gatorwatch.com fikk tilsendt aktive SIM-kort før vi deaktiverte de gamle SIM-kortene. Da fulgte det med et brev fra TeleG hvor det var beskrevet at SIM-kortet var aktivt. Om du har registrert deg i ettertid med et SIM-kort med telefonnummer som starter på 5800 og er fra Norge så vil du motta et nytt SIM-kort fra TeleG som beskrevet over. Om du har registrert deg etter å ha mottatt SIM-kort fra oss, så skal det aktiveres automatisk og du skal motta en e-post med bekreftelse og ditt telefonnummer

  • Hva er telefonnummeret til SIM-kortet mitt?

Etter at du har registrert deg på login.gatorwatch.com så skal du motta en e-post om at ditt kort er aktivert. I denne eposten vil også ditt nye telefonnummer stå. Om du ikke har mottatt denne e-posten så sjekk i søppelkassen, ring oss eller send oss en forespørsel så vil vi gi deg dette.

  • Jeg er fra utlandet (Sverige/Danmark/Finland) og har problemer med SIM-kort.

Om du bor utenfor Norge så skal ditt SIM-kort bli aktivert når du registrerer deg på login.gatorwatch.com. Det tar normal et par timer fra registrering til at kortet er aktivt. Om kortet ikke er aktivt innen et par timer så kontakt oss. Om du har mottatt et SIM-kort fra oss etter at du har handlet det i nettbutikken eller registrert deg på login.gatorwatch.com så er det allerede aktivt og klart til bruk.

  • TeleGAPP viser ikke lokasjon. 

Dette kan skyldes flere grunner. Den største grunnen er at klokken din ikke er kryptert. Du må kryptere klokken din før den kan legges inn i TeleGAPP. Om du har en Gator2 klokke med kontantkort så må du ha penger på kortet. Du bør også ha 3-4 barer på klokken din før den vises i appen for første gang. Når du har lagt inn klokken så kan det gå opp mot en time før den vises i appen for første gang. Det vil ikke være mulig å legge til kontaktpersoner (whitelist og SOS telefonnummer) om appen ikke får kontakt med klokken. Om det ikke fungerer så kan det være noe galt med krypteringen. Forsøk så å krypter klokken igjen. Pass også på at du har nyeste versjon av TeleGAPP. Om det fortsatt ikke funker har klokken problemer med å koble seg opp mot serveren. Denne koblingen må sendes fra klokken, og serveren kan ikke gjøre noe for å åpne denne koblingen. Det du kan gjøre da, er og skru klokken av og på så vil klokken sende signal til serveren og appen, og du vil da ha åpnet koblingen mellom klokken og serveren. Om du fremdeles har problemer ta kontakt med oss på en forespørsel.

 

 

 

Samme feilmelding, men får til og legge til kontakter og informasjon:

Dette problemet skyldes at signalet fra Wi-Fi er sterkere enn 3G og 4G nettet, og appen for dermed ikke kontakt med klokken. Dette er noe som vi arbeider på å fikse i appen, men midlertidig kan det forårsake noen problemer. Det kan også funke å ta med klokken ut en tur, og la klokken oppdatere signalet. Om du bruker kontant kort, må du passe på at det er penger på kortet. Om det fortsatt ikke fungerer, ta kontakt med oss på support, og legg ved at du har prøvd disse forsøkene.

 

 

  • PC får ikke kontakt med klokken under Gator 3 kryptering

Dette kan skyldes at Gator 3 lade kabelen ikke støtter dataoverføring. Få tak i en annen micro-usb kabel som støtter dette. Dette er en vanlig kabel, og kommer ofte med telefoner osv.

Legg inn en kommentar